Det er sjovt som moden udvikler sig nogle gange. Det er næsten altid helt og aldeles uforudsigeligt: det er de ting, vi ikke forestiller os, nogensinde kan blive moderne, der pludseligt vinder frem og bliver grundstenen for den fremtidige mode. Måske er det fordi mode, ligesom alt andet kunst, handler om at provokere og sprænge rammerne? Det er svært at sige, men måske vi kan komme lidt tættere på svaret, ved at tage fat i et konkret eksempel. Her føler jeg ikke, at der er noget bedre eksempel, end kasketten.
Kasketter har eksisteret i Danmark i årevis. Da de først kom frem var de dog udelukkende en praktisk ting. Du tog en kasket på, fordi du havde brug for at være udendørs mens der var rigtigt meget sol, og du ikke havde lyst til at lade solen blænde dig. Skyggen på kasketten er der for at kaste en skygge på dit ansigt og særligt dine øjne. På den måde kan du altså i ro og mag arbejde ude i det fri, uden at skulle knibe øjnene sammen. Man kan selvfølgeligt sige, at solbriller løser nogenlunde samme problem: men de gør det på en lidt anden måde. For det første, så skal et par solbriller virkeligt sidde tæt på ansigtet for ikke at lade nogen sollys skinne igennem i visse vinkler. Samtidig har solbriller det med at gøre vores omgivelser mørkere, hvilket ikke altid er praktisk, hvis man arbejder med noget. Kasketten var altså en god og praktisk løsning på et udbredt problem. Den oprindelige kasket var altså et værktøj, og den udseende var ikke specielt vigtigt.
Hvis kasketten kun var blevet brugt af landmænd og håndværkere, så er det ikke sikkert, at den nogensinde var blevet til et modefænomen. Men nu viser det sig altså, at professionelle atleter også arbejder udenfor. Mange sportsgrene og andre atletiske aktiviteter kræver, at atleten træner og opholder sig ude i det fri, i mange timer om dagen. En atlet nyder altså også godt af en kasket: og atleter havde derfor kasketter på.
Det fik selvfølgeligt fans af disse atleter til at danne en forbindelse imellem kasketten og deres helte. Så der kom en efterspørgsel på kasketter fra fans. Det fik diverse sportsbrands til at designe og sælge kasketter til fans: og her var æstetikken pludseligt en faktor.
Derfra gik det pludseligt stærkt. Der er sket så meget på modefronten, at mange i dag kalder dem for caps frem for kasketter: ordet ?kasket? er simpelthen for tæt forbundet med den praktiske, ikke særligt æstetiske, oprindelige hovedbeklædning. En ?cap? er derimod det moderne modefænomen: en kasket med fokus på det modemæssige perspektiv. Der findes et hav af forskellige caps i dag, og de er mindst ligeså alsidige som sneakers eller t-shirts.